Nidelven skole lager vegetarisk kosthold på sitt skolekjøkken. To ganger i måneden
blir elevene ved skolen servert vegetariske retter laget av ungdomsskoletrinnet.

Et plantebasert kosthold gir mye fiber, vitaminer og sporstoffer som er viktige for kropper i
vekst. Det er også en del av skolens 8 helsenøkler, hvor det settes et helhetlig fokus på å
være helsebevisst både når det gjelder mat og miljø. I tillegg er det et viktig tiltak for
dyrevelferd og bærekraft.

Gutt med briller holder en eplebåt foran munnen slik at det ser ut som en bart

Elevene lærer nye kombinasjoner og smaker

Lærer på skolekjøkkenet, Anne, har hatt ansvaret for undervisningen på skolekjøkkenet på Nidelven Skole i over 14 år, og ser at flere spiser vegetarisk mat oftere.

– På skolekjøkkenet bruker vi mange forskjellige vegetariske oppskrifter gjennom året. Inspirasjonen henter vi fra internett, kokebøker og forskjellige kulturer. Elevene lærer seg å prøve nye kombinasjoner og smaker, og alle liker maten som serveres. Favoritten til de fleste barna er bønnetaco!

Ønsker du å vite mer om skolen? Ta en prat med oss!

Anne forteller også at variasjonen er viktig, og at råvarer som er i sesong er viktige valg hun tar når hun handler inn mat til ukens skolekjøkken.

-Vi har gode budsjetter til å handle råvarer. Dette gjør at vi kan handle råvarer i sesong, og får
muligheten til å teste ut mye forskjellig.

Tre gutter jobber med å forberede mat på skolekjøkkenet

Vegetarisk kosthold gir mange helsegevinster

At grønne valg i matveien fører med seg mange helsegevinster er allment kjent for de fleste. Ved å velge mer grønnsaker, korn og frukt i kostholdet, kan man unngå en rekke livsstilsrelaterte sykdommer, og man blir mer opplagt. Dette er viktig for læring i skolehverdagen, og et godt grunnlag for å utøve fysisk bevegelse og lek.

Ønsker du å vite mer om skolen? Ta en prat med oss!

OM NIDELVEN SKOLE
● Små klasser med tett oppfølging
● Vitnemål og eksamen på lik linje med offentlige skoler
● Elever på 1.-10. trinn.
● SFO-ordning for 1.-4. trinn
● Sunn livsstil og vegetarisk skolekjøkken
● Fokus på kristne verdier